poniedziałek, 10 lutego 2014

Jak napisać bestseller? To proste!

Drodzy pisarze i pisarki: czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak pisze się bestsellery? Czy są jakieś reguły, których trzeba się trzymać? Jakieś obowiązkowe wątki? Jeśli tak, to idealnie trafiliście, bowiem za chwil kilka przedstawię wam subiektywną listę rzeczy, które każdy bestseller Young Adult novel (i nie tylko) powinien mieć. Zaraz obok punktów, będę w nawiasach podawać bestsellery, w których owy punkt jest widoczny. A więc, zaczynajmy!





1.       Wasza bohaterka powinna być „inna niż wszystkie dziewczyna”. Co właściwie znaczy ta fraza? Ano, „inna niż wszystkie dziewczyny” oznacza, że bohaterka nie powinna się interesować rzeczami którymi interesują się „wszystkie dziewczyny”. Moda? A fe! Makijaż? Kogo to interesuje! Oczywiście, że wszystkie dziewczyny na całym świecie interesują się modą i kosmetykami! Ale nie wasza bohaterka, ona powinna być... inna! Nie powinna się malować, a tusz do rzęs to dla niej czarna magia, i to dosłownie. „Wszystkie inne dziewczyny” które chcą wyglądać dobrze są złe i puste. (Twilight, The Mortal Instruments i wiele innych)

2.       Wasza bohaterka jest, jak to się mówi po angielsku „special snowflake”, czyli jedyna w swoim rodzaju. Z punktu pierwszego wynika, że nie ubiera się w rzeczy modne, a kosmetyki są dla niej nieznane. Oczywiście, jest jedyna w swoim rodzaju, bowiem jest ona jedyną dziewczyną, która nie chodzi na całonocne imprezy, czyta do poduszki Edgara Alana Poe i w ogóle. Jest taka inna i odmienna od normalnych dziewczyn. (The Mortal Instruments, Divirgent, The Girl of Fire and Thorns, Unspoken)

3.       Aby wasza bohaterka była interesująca, obowiązkowo powinna być „the chosen one”, czyli Wybraną. Tylko ona może dokonać jednej niesamowicie ważnej rzeczy, która może ocalić świat. Jest to jedna z tych rzeczy, jaka wyróżnia ją od innych dziewczyn (Twilight, The Mortal Instruments, Divirgent, Shadow and Bone, The Iron King, House of Night series, Twilight, Parasol Protectorate)

4.       Oczywiście wasza książka powinna posiadać swojego własnego „bad boy’a”, czyli tego jednego męskiego bohatera, który jest tajemniczy i mroczny, i chodzi w skórach (opcjonalne, ale cokolwiek czarnego w zupełności wystarczy. Jeszcze lepiej, aby był bez koszulki chociażby w jednej scenie!). Najlepiej, żeby miał jedne z najlepszych tekstów w całej książce i podczas wymawiania ich był niesamowicie seksowny. Główna bohaterka powinna poczuć do niego niewytłumaczalne coś. Dodatkowy plus, jeśli bohater ma motor, który używa. (The Mortal Instruments, Divirgent, 1-800-Where-R-You series)

5.       Główna bohaterka dzięki pomocy głównego „niegrzecznego chłopca” albo zwykłego acz przystojnego faceta, który jest również jej potencjalną miłością, powinna nauczyć się ową moc kontrolować. Oczywistym jest fakt, że to mężczyzna musi jej pokazać, jak ową moc kontrolować i jak się nią posługiwać, bowiem ona sama nie da rady. Dodatkowy punkt za to, jeśli bohater pomaga bohaterce z ową wielką mocą się ukryć (Twilight, Divirgent, The Mortal Instruments)

6.       Jeśli chcecie napisać książkę, która dzieję się w przyszłości zniszczonej przez wojnę, wasza bohaterka powinna być głównym opiekunem i żywicielem rodziny, bowiem ma młodsze rodzeństwo a jej rodzice nie są w stanie/nie żyją i nie ma kto się zająć młodszą siostrą/bratem (Angelfall, The Hunger Games, The 5th Wave)

7.       Wasza bohaterka powinna być niezwykle inteligentna i/lub odważna. (Prodigy, Angelfall, The Hunger Games, Parasol Protectorate, niemalże każda książka Young Adult)

8.       Żeby wasza bohaterka była jeszcze bardziej interesująca, powinna mieć interesująco brzmiące, jeśli nie zwyczajnie dziwne, imię (The Raven Cycle, The Hunger Games, The Mortal Instruments, Lunar Chronicles)

9.       Wampiry i wilkołaki są nadal niezwykle popularne, więc wrzućcie je do swoich książek! Sławę również zdobywają pół-smoki i syreny! (Twilight, The Mortal Instruments, Seraphina, Of Neptun, Firelight)

10.   Wiecie, co jeszcze jest popularne? Steampunk! Włóżcie swoje bohaterki w sukienki z epoki Wiktoriańskiej i dajcie im niesamowite maszyny zrobione ze śrubek i starych zegarków! (The Infernal Devices, The Lunar Chronicles, Parasol Protectorate)

11.   Osoby o karnacji innej, niż biała? Osoby, które nie pochodzą z Anglii i Ameryki? TO ONI ISTNIEJĄ?

12.   Skoro ustaliliśmy, że osoby o karnacji innej niż biała nie istnieją, możemy dać jedną, maksymalnie dwie osoby homoseksualne. Mogą, ale nie muszą na końcu skończyć ze sobą. Mogą być najlepszym przyjacielem/przyjaciółką głównej bohaterki, zdecydowanie powinni jej pomagać i doradzać niczym Gandalf Biały. Powinni, aczkolwiek jest to opcjonalne, mieć tragiczną przeszłość. (The Mortal Instruments)

13.   Skoro wykluczyliśmy osoby o ciemnej karnacji i z trudem zrobiliśmy jednego bohatera o innej orientacji, w naszej książce nie powinny występować osoby z nadwagą. Albo inwalidzi. Nikt nie chce czytać książek o inwalidach i grubych ludziach. (większość książek Young Adult)

14.   Mężczyzna, z którym na samym końcu nasza bohaterka odjedzie w stronę zachodzącego słońca powinien być niezwykle przystojny (każda książka Young Adult).

15.   Po co tworzyć jedną książkę? Trylogie są teraz w modzie! A po trylogiach prequele których akcja dzieje się w tym samym świecie i sequele! Albo jeszcze lepiej. Napisz serię książek, około ośmiu czy siedmiu, których historię rozwlekłaś/rozwlekłeś z planowanych dwóch do ośmiu! (Game of Thrones, The Mortal Instruments, The Infernal Devices, The Iron Fey, The Bane Chronicles, The Dark Artifices, The Wicked Powers)

16.   Żeby wasza książką była bestselerem, powinnyście być Amerykanami/Anglikami/Australijczykami. Ogólnie, językiem w którym się porozumiewacie na co dzień powinien być język angielski.

17.   Wasza bohaterka/bohater ma brata/siostrę? Świetnie! Macie bohatera na kolejne trylogię! (The Iron Fey)


18.    I najważniejsze: czym jest książka Young Adult bez wspaniałego trójkąta miłosnego? (Twilight, Shadow and Bone, The Mortal Instruments, Prodigy, Anna and the French Kiss)

Jeśli wasza książka zawiera w sobie więcej, niż pięć z powyższych punktów, gratulację! Stworzyłeś oryginalnego bestsellera!

1 komentarz:

  1. Mam tylko jedno zastrzeżenie - nie zgodziłabym się, że Katniss jest jakaś szczególnie odważna albo inteligentna. Wydaje mi się, że autorsce dość dobrze udało się pokazać, że ona się taka *staje* niejako mimochodem i wbrew własnym założeniom, w myśl zasady "tyle o sobie wiemy, ile nas sprawdzono". Ale imię ma rzeczywiście dziwne. Co do reszty - zgadzam się całkowicie. Irytuje mnie zwłaszcza rozciąganie wszystkich książek do trylogii, pięciologii czy czego tam, zwłaszcza, że historii przeważnie wystarcza góra na dwie książki.

    OdpowiedzUsuń